Direktlänk till inlägg 5 december 2008

O store Gud

Av Evigt älskad - 5 december 2008 10:25

1. O store Gud, när jag den värld beskådar,
som du har skapat med ditt allmaktsord,
hur där din visdom leder livets trådar,
och alla väsen mättas vid ditt bord;

Då brister själen ut i lovsångsljud:
O store Gud, o store Gud!
Då brister själen ut i lovsångsljud:
O store Gud, o store Gud!


2. När jag hör åskans röst och sommar brusa
och blixtens klingor springa fram ur skyn,
när regnets kalla, friska skurar susa
och löftets båge glänser för min syn;

Då brister själen ut...

3. När sommarvinden susar över fälten,
när blommor dofta invid källans rand,
när trastar drilla i de gröna tälten,
vid furuskogens tysta, dunkla rand;

Då brister själen ut...

4. När jag i Bibeln skådar alla under
som Herren gjort se´n förste Adams tid,
hur nådefull Han varit alla stunder
och hjälpt sitt folk ur livets synd och strid;

Då brister själen ut...

5. När tryckt av synd och skuld jag faller neder
vid Herrens fot och ber om nåd och frid
och han min själ på rätta vägen leder
och frälsar mig från all min synd och strid;

Då brister själen ut...

6. När en gång alla tidens höljen falla,
uti åskådning byter sig min tro,
och evighetens klara klockor kalla,
min frälsta ande till dess sabbatsro;

Då brister själen ut i lovsångsljud:
Tack, gode Gud! Tack, gode Gud!
Då brister själen ut i lovsångsljud:
Tack, gode Gud! Tack, gode Gud!

Tack, gode Gud! Tack, gode Gud!

O Store Gud (Psalm 11)
(Svensk folkmelodi)


Jag älskar den här sången. Mest sjöng jag den på finska som barn, men sedan jag som vuxen tillhört svenska församlingar har jag sjungit den på svenska istället. På finska går refrängen: "Jag vill med glädje prisa Gud! Han är stor, han är stor. Jag vill med glädje prisa Gud! Han är stor, han är stor. Jag föredrar nästan den finska refrängen mer :-) Det är så jag känner inför Gud. Jag vill prisa honom med glädje för alltid. Han är stor. Han har makten över himmel och jord. Och han är den som står som segrare i slutet.

 
 
Ingen bild

76342

6 december 2008 22:40

Är Jesus Gud eller Guds son?

 
Ingen bild

jesuslever

8 december 2008 19:52

Gud och Jesus är den samme. Fadern finns i sonen och sonen finns i fadern.

 
Ingen bild

76342

9 december 2008 23:14

Men innan Jesu blir fängslad, där i trädgården ber Han till Gud: "Ske Din vilja, inte min". O på Korset ropar Jesu ut, "Min Fader varför har Du lämnat mig?". Varför lämnar Gud Gud?

Jag har verkligen ingen att prata om detta med, jag tror men det känns allt ofta som jag inte vet hur allt hänger ihop. Jag tvivlar ofta o mkt. Men jag behöver Honom. Tack för en liten sida av Frid på nätet!

 
Ingen bild

Jesuslever

12 december 2008 11:43

Det är inte alltid så lätt att förstå hur det hänger ihop med Gud och Jesus, men det är det som är det härliga med att tro. Man behöver inte förstå. Det räcker att du tror på att Jesus dog på korset just för dina fel och misstags skull. Att bara du tror på honom och ger honom första platsen i ditt liv, så räcker det. Jag förstår inte heller allting, men för mig räcker det att tro. Gud är den enda som vet hur allting hänger ihop och det är inte meningen att vi ska grubbla på allt detta. Han ber dem människor som är tyngda av bördor att komma till honom, så skänker han dem vila. Han älskar oss alla oavsett vad vi är för människor, vad vi gjort eller sagt. Du behöver bara säga förlåt till honom. Det viktiga är att du verkligen menar det från ditt hjärta och vill följa honom i resten av ditt liv. Väl i himlen kommer vi att få reda på hur det hänger ihop med Gud, Jesus och den heliga anden :-) Gud välsigne dig rikligen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evigt älskad - 25 mars 2011 09:50

Hej   Här är texten till O Store Gud på finska.   Oi Herra suuri luoja maan ja taivaanSä kerran kaiken sanallasi loit.Ei kukaan toinen tällaista saa aikaan,Sä luotujasi aina auttaa voit     Mä tahdon riemuin Herraa ylistää.Hän suuri on,...

Av Evigt älskad - 1 juli 2010 12:29

Jag flyttar bloggen till en annan adress och annat namn A och O, Jesus och livet. Hoppas att du tittar in där   Gud välsigne dig   http://jesusochlivet.blogspot.com/ ...

Av Evigt älskad - 29 juni 2010 09:37

Jag tycker denna dikt av Kirkegaard är så fin. Hoppas du tycker om den. Herre, du som en gång vandrade på jorden och lämnade efter dig fotspår som vi skulle följa. Du som från din himmel ser ner till varje vandrare, styrker den trött...

Av Evigt älskad - 24 juni 2010 17:16

Låt godhet och sanning förbli hos dig. Bind dem kring din hals, skriv dem på ditt hjärtas tavla. Då blir du uppskattad för din klokhet av både Gud och människor.   Ordspråksboken 3:3-4     Tänk på detta. Ödsla inte tid på att vara ...

Av Evigt älskad - 23 juni 2010 09:58

Kristus fick möta lidande. Trots att han själv var fullständigt oskyldig och inte hade gjort någon som helst synd, fick han dö för oss och våra synders skull. Han gjorde det för att föra oss hem till Gud. Men trots att hans kropp dog fortsatte hans a...

Presentation


Jesus älskar DIG och han vill finnas där för DIG för EVIGT. Den här bloggen har flyttat till
http://jesusochlivet.blogspot.com/

Budskapet här är det samma så stanna gärna kvar, lyssna och läs. Gud välsigne dig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kristen musik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Textruta

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards