Alla inlägg under april 2009

Av Evigt älskad - 30 april 2009 09:29

Det kriget får aldrig stanna, som kallas Herrens krig.
Lyft upp din unga panna, reveljen gäller dig.
Här finns ingen vapenvila, inga fredsfördrag.
Så länge du lever och andas flammar kampens lag.
Det hatet får aldrig kallna, som gäller den Ondes sak.
Vi sågo så många fallna i drabbningens dån och brak.
Det svärdet får aldrig kastas, som heter Andens svärd.
Blott kärlekens blanka vapen kan övervinna en värld.
Var trofast du unga hjärta, som brinner så klart och
hett.
För ordern som blev given och synen du sett.
Stå stark, släpp aldrig taget, och du skall se till slut,
att Kristus vinner slaget åt den som håller ut.


Nils Bolander

Av Evigt älskad - 29 april 2009 10:44

Försök att ta tillvara allt gott som livet ger.

Se det stora i det lilla så kan guldkornen bli fler.


Ge dig tid att reflektera i en stund av lugn och ro.

Låt sanningen bli vetskap men släpp även fram din tro.


Och när du möter mörker och livets tvära kast

- känn då hur livet rör sig och ljuset får kontrast.


Känn att du får styrka av det som gör dig svag 

- att där finns nåt att lära av allt som sker var dag.

Av Evigt älskad - 24 april 2009 08:43

"Surrounded by your glory, what will my heart feel?

Will I dance for you Jesus, or in awe of you be still

Will I stand in your presence, or to my knees will I fall

Will I sing hallelujah, will I be able to speak at all?

I can only imagine...


I can only imagine when that day comes

and I find myself standing in the Son

I can only imagine when all I will do is forever, forever worship you.

I can only imagine..."


Bart Millard

Av Evigt älskad - 23 april 2009 08:50

Mina kära, bli inte överraskade över det eldprov som ni måste gå igenom, som om det vore något oväntat som hände er. Gläd er i stället över att ni delar lidandet med Kristus, ty då får ni också jubla av glädje när hans härlighet uppenbaras.
1 Petrus brev 4: 12-13


De flesta av oss underskattar säkert Guds kapacitet till glädje.
Någonstans har jag hört eller läst att ”den glädje vi ser hos ett mycket lyckligt barn, bara är bråkdelen av den glädje som bor i Guds hjärta.
Denna Guds glädje skulle vi ständigt kunna få ta del av.
Vi inbjuds att glädjas varje ögonblick av livet, därför att varje ögonblick av livet är en gåva från Gud.

Problemet för min egen del är att jag i regel inte är tillräckligt uppmärksam på glädjeämnen i tillvaron, de finns ju där och är skänkta likt en gåva av Gud.
Kanske är det samma sak för dig.

Vi har så bråttom och springer mer eller mindre fram genom dagarna.
Vi missar det lilla barnet i kön bredvid vår som ler emot oss och vinkar med sin lilla hand.
Vi missar blomman som står i knopp.
Hela skapelsen uttrycker Guds glädje, speciellt nu på våren när all växtlighet
spirar, när ljuset och värmen återkommer, då blir Guds skaparglädje så påtaglig.

Eftersom vi är skapade till Guds avbild, kan Guds oerhörda glädje över livet
så mycket mer återspeglas i oss.

Allt för ofta är vi för högtidliga och folk får gärna den uppfattningen om oss att vi är tråkiga och fattiga på glädje.

Nu tänker jag på oss som är kristna.
Vi kanske utstrålar för lite av Guds glädje?
"Fröjd i Herren är vår starkhet", säger Nehemja.

Det är glädjen i Gud som är vår styrka.
Det är glädjen i Gud som kan väcka människor omkring oss för att vi har något som de inte har.
Glädjen i Herren ger oss styrka till att vara uthålliga.

Om det är något satan framför allt vill stjäla ifrån oss så är det vår glädje.
Han vet att när glädjen försvinner, så blir vi modlösa och kraftlösa.
Entusiasmen och elden slocknar.
Vi förlorar nöden för människors frälsning.

Vi lever ju i en ond värld, så mänskligt sett kan det se hopplöst ut ibland.

Men vad sa Jesus?
Sa Han att ja kära vänner världen är ond så det är klart att ni får hänga med huvudet?
Nej- så sa Han ju inte alls.
Han sa: "var vid gott mod, jag har övervunnit världen".
Johannes evangelium 16:33


Glädjen över Jesu fullbordade frälsningsverk och den frälsning Han har gett oss, blir till en styrka för oss i tunga och dystra stunder då det verkar som om hela världen är emot oss.

Vi är i Guds hand alla som tror på Honom och ingen kan rycka oss ur den handen.
Därför kan vi glädjas även i motgång.

Glädjen i Herren är vår styrka.
Det är spännande att vara en kristen.
Problemen kommer, men Han som bor i oss är större än den som är i världen.

Tycker du att du har rätt att vara nedstämd, ja rentav lite deprimerad?
Allt är ju åt skogen.
Du kom inte in på kursen du ville – eller du fick inte jobbet du sökte. Och inte heller den lägenheten du så gärna ville ha.
Arbetslöshet och sysslolöshet står dig upp i halsen.
För att inte tala om hur ekonomin blir när arbetslösheten blir lång.

Har du inte läst vad profeten Habackuk sa:
"Fikonträdet blomstrar inte mer, och vinstocken ger ingen skörd. Olivträdets frukt slår fel, och fälten ger ingen föda. Fåren rycks bort ur fållorna, och ingen boskap finns i stallen."
Habackuk 3:17


Sex nedslående rapporter och då skulle ju allt samman bli klagosång mänskligt sett.
Men han hade fått se i tron, vad Herren skulle göra.
Han såg att det kommer att ske en förändring och han ropar ut; ”Men jag vill jubla i Herren och glädja mig i min frälsnings Gud
Herren, Herren är min starkhet, han gör mina fötter som hindens och låter mig gå fram över mina höjder.
Habackuk 3:18-19


Om vi skulle översätta detta till vår tid skulle vi säga:
Jag har mist jobbet och jag får ingen arbetslöshetsersättning, krockat bilen och hade glömt att betala försäkringen….inga arbetsplatser söker folk…och jag har vräkts från min lägenhet.

Inte är det lätt att i det läget ropa ut: Men jag vill jubla i Herren….

Nu hoppas jag att ingen av oss har det fullt så illa.
Men visst möter vi människor motgångar som kan kännas oöverstigliga.

Jag vet det och jag vill med denna andakt verkligen inte lägga ett ok på dig som har det besvärligt på olika sätt.

Jag vill bara peka på din rätt att trots alla motgångar vara glad.
Om du kan lämna över oron till Gud och lita på att Han tar hand om dig - att allt som är så svårt kommer att vara förflutet snabbare än du tror - då kan glädjen välla fram.
Glädjen över att du mitt i allt har en Gud som tar hand om dig.

Släpp fram glädjen – och ditt hjärta börjar flöda över av sköna ord.
Du behöver det - mitt i dina svårigheter - du får komma till Gud med din tomhet, med din känsla av hopplöshet och de svåra förhållanden och omständigheter du lever under.
Lämna dem i Guds hand- lita på att Han tar hand om både omständigheterna och dig!
Och Han ger dig glädjen istället för oron och deppigheten.
Det är det saliga byte du erbjuds just för att Han älskar dig!

Detta är vad vi alla behöver - vi behöver glädjen i Gud!
Låt oss be att Guds kärlekseld drabbar våra hjärtan - för vi behöver verklig glädje, sann glädje, himmelsk glädje.

Guds glädje skall bryta fram - Vi kan jubla redan här på jorden men oj vad det skall jublas när Jesus kommer - då skall Guds glädjen bryta ut i all sin kraft!

Det är det målet vi ska ha för våra ögon.
Den längtan och förväntan vi ska leva i - då spirar glädjen oavsett hur vi har det idag - och glädjen gör våra steg lättare.

Gud välsigne dig rikligen idag!


Lånad andakt från ett kristet forum (Att dela Kristus med varandra)

Av Evigt älskad - 22 april 2009 09:42

Tomhet, idel tomhet, säger Predikaren,

tomhet, idel tomhet, allt är tomhet.


Vad får människan ut av all sin möda under solen?

Släkte går och släkte kommer, jorden är evigt densamma.

Solen går upp och solen går ner, så skyndar den tillbaka

till platsen för sin uppgång.

Vinder blåser åt söder, så slår den om mot norr,

ständigt slår vinden om, slår om och vänder igen.

Alla floder flyter mot havet, men havet blir aldrig fullt.

Dit floderna har vandrat vandrar de alltid på nytt.

Inga ord räcker till, ingen kan utsäga allt.

Ögat blir aldrig mätt på att se, örat får aldrig nog av att höra.

Vad som har varit kommer att vara, vad som har skett skall ske igen.

Det finns ingenting nytt under solen.

Säger man om något: "Det här är nytt!" så har det ändå funnits före oss,

alltsedan urminnes tid.

Ingen minns de släkten som gått, och framtida släkten skall glömmas

av dem som följer efter.

Predikaren 1:2-11

Jag vet att vad Gud gör består för alltid, ingen kan lägga något därtill,

ingen kan dra något därifrån.

Så handlar Gud för att man skall bäva inför honom.

Predikaren 3:14

Ät ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta-

Gud har redan sagt ja till vad du gör.

Klä dig alltid i vitt, låt oljan flöda över ditt huvud.

Predikaren 9:7-8

Nu har du hört allt, och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor. Ja, för varje gärning skall Gud kräva räkenskap, också för allt som är dolt, gott som ont.

Predikaren 12:13-14


Jesus svarade: Jag är livets bröd. Ingen som kommer till mig ska någonsin bli hungrig igen. Och den som tror på mig behöver aldrig bli törstig

Johannesevangeliet 6:35


 

Av Evigt älskad - 16 april 2009 16:20

I morse när jag cyklade till jobbet såg jag en klottersanerare stå och tvätta bort allt klotter i en vägtunnel. Det slog mig att Jesus är som en klottersanerare. Han står där ständigt redo att tvätta bort all synd, alla fel, alla misstag från en människas hjärta. Och han får bort allt klotter, han gör ett hjärta fullkomligt rent. Det är bara Jesus som kan rena en människa på detta sätt. Bara han kan ta bort oron, sorgen, smärtan, den där klumpen i bröstet och ersätta det med kärlek, glädje, ro och evigt liv.


Låt Jesus bli även din klottersanerare! Han älskar dig.


"Han drog ett streck över allt som anklagade er och förstörde ert syndaregister genom att spika fast det vid Kristi kors"

Kolosserbrevet 2:14


Av Evigt älskad - 13 april 2009 12:16

Helt plötsligt mår jag hur bra som helst! All oro, all osäkerhet, all ångest är som bortblåst. Denna påsken har jag verkligen använt till att söka mig närmare sanningen. Att verkligen tänka igenom vad Jesus gjorde på korset just för min skull. Jag har lagt allt det gamla bakom mig och börjar ett nytt liv tillsammans med honom. Och det känns så underbart! Inatt la han sina helande händer på mig och tog bort allt det sjuka från mig. Jag kan vara i frid och veta att Gud går bredvid mig. Det där enda paret fotspår i sanden gäller även mig, Gud bär mig när jag inte själv orkar gå. Han kan bära dig också! Han kan vara där och glädjas med dig när du är glad. Han kan vara där och gråta med dig och trösta dig när du är ledsen. Det enda du behöver göra är att överlåta dig själv i hans händer. Det är det enda som behövs... "Jesus, jag tror, hjälp min otro" 


Igår såg jag filmen "Jesus", de tre första filmerna i serien "Left behind" samt mitt i natten såg jag "Som en tjuv om natten". Jag vill absolut vara med bland dem som får följa med till Guds rike när den tiden kommer. Jag vill inte bli kvar här på jorden. Vill du det? 


"Då mina krafter sinade vände jag mig till Herren.

Min bön nådde dig, nådde ditt heliga tempel.

De som dyrkar falska gudar överger sin trofaste hjälpare.

Men jag skall offra åt dig under lovsång och infria mina löften.

Räddningen kommer från Herren"

Jona 2:8-10

Presentation


Jesus älskar DIG och han vill finnas där för DIG för EVIGT. Den här bloggen har flyttat till
http://jesusochlivet.blogspot.com/

Budskapet här är det samma så stanna gärna kvar, lyssna och läs. Gud välsigne dig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kristen musik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Textruta

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards